هفت تکنیک اساسی برای آغاز عکاسی حرفه ای

  • هفت تکنیک اساسی برای آغاز عکاسی حرفه ای

هفت تکنیک اساسی برای آغاز عکاسی حرفه ای

ترفند زیر راه را برای شما هموار می کند تا حداکثر استفاده را از دوربین خود داشته باشید .

7 ترفند عکاسی مهم و کلیدی

قبل از مطالعه تکنیک های عکاسی ، باید صبر و حوصله را یاد بگیرید ؛ حتی عکاسان حرفه ای نیز در مواجهه با سوژه یا منظره ناب در طی ساعت ها صد ها تصویر ثبت می کنند که در نهایت یکی از آنها مورد تاییدشان واقع خواهد شد

مثلث نوردهی :

معجزه خلق تصویر ، در دوربین های عکاسی نیست ، بلکه در منظره و سوژه ی عکاسی است که به صورت هنرمندانه نورپردازی شده. همانطور که معجزه ی بینایی ما به واسطه بازتاب نور به قرنیه ممکن است ، در دوربین عکاسی هم به همین منوال است

از نوری معجزه گری که حرف می زنیم ، نه نور شدید است نه نور ضعیف ، بلکه حالت معتدلی از آن است که سوژه یا منظره را به هنرمندانه ترین و چشم نوازترین حالت ممکن ثبت می کند. اگر میخواهید جادوی نور را دقیق تر درک کنید ، آشنایی با مثلث نوردهی خالی از لطف نیست .

برای ثبت یک نصویر چشم نواز ، سه فاکتور مهم و اساسی حائز اهمیت است که در عین سادگی ، قدرتی معجزه گر دارد :

برای درک کارکرد سه قابلیت بالا ، در شرایط نوری مختلف ، مقادیر مختلفی به سه ضلع این مثلث بدهید و نتایج را به خوبی بررسی کنید تا برای عکاسی حرفه ای تجربه ای کافی راداشته باشید .

حمل و نگه داری صحیح دوربین

عکاسی که مدل حمل و نگه داشتن درست دوربین را نداند ، عملا عکاس نیست . روش صحیح حمل دوربین بر مبنای ثابت ماندن و تکان نخوردن آن است.

اگر زمانی که شاتر باز شده و آماده ی عکاسی است ، دستتان بلرزد و ثابت نباشید ، نور به صورت لکه های محو و تار روی تصویرتان ثبت می شود و در نهایت تصاویر واضحی نخواهید داشت . این مشکل از مشکلات رایج در عکاسی است که با وجود عمل به هر سه بخش مثلث نوردهی باز هم شما را با تصاویر بی کیفیت مواجه می کند

برای عکاسی در تاریکی و نور کم که به خودی خود تاری و عدم شفافیت را به همراه دارد یا برای عکاسی در شرایط خیلی پر نور  (لانگ اکسپوژر) و یا هر نوع عکاسی با لنزهای تله فوتو،کافیست دستتان کوچکترین حرکتی داشته باشد تا عکستان به کلی نابود شود . با وجود چنین حساسیتی ، استفاده از سه پایه به شدت توصیه می شود . اگر می خواهید تلاش هنری تان به یک لرزش ب هفنا نرود ، سه پایه را فراموش نکنید .

ترکیب بندی :

فرقی نمی کند یک فرد عادی باشید یا یک عکاس حرفه ای ، فهمیدن میزان مهارت عکاس یک عکس با یک نگاه به عکس مشخص می شود. آنچه عکاسان آماتور را از عکاس حرفه متمایز کرده است ، راز ساده ای به نام ترکیب بندی است .

متاسفانه یک عکاس آماتور ، تمام حواسش را روی سوژه اصلی متمرکز می کند در حالی که آنچه مهم است ترکیب هنری سوژه اصلی با تمام اشیایی است که در اطرافش وجود دارد به شکلی که هنرمندانه ترین ترکیب را در قاب چهار گوش تصویر ثبت و جاوران کنید.

پس از شبکه بندی کادر مورد نظر ، از ترفند آزمون و خطا استفاده کنید . شاید کمی زمان بر باشد ولی نتیجه دلچسبی خواهد داشت . بهترین شبکه بندی را انتخاب کنید و شاتر را بفشارید ؛ اگر نتیجه باب میلتان بود ، دست از ادامه کار بردارید .

تغییر دادن چشم‌ انداز

اگر می خواهید یک عکاس تازه کار باشید درست روبرو سوژه عکاسی تان بایستید و از همان زاویه ای که به آن نگاه می کنید عکس بگیرید .
قطعا همه ی افراد با زاویه دید شما ب سوژه عکاسی نگاه کرده اند و به همین دلیل از عکس شما خوششان نمی آید .وظیفه شما کشف سوژه های غیر منتظره با زاویه دید خارق العاده است . شاید یک سوژه ساده با زاویه ای خاص ، محشر به پا کند ، رسالت شما ، نگاه متفاوت به پدیده ها و اشیا دور و برتان است . کافیست تا دریچه نگاه روتین تان را کمی تغییر دهید تا ببینید ثبت یک عکس هنری ساده تر از آن است که فکرش را می کردید . برای کشف زاویه دید های هیجان انگیز 3 نکته ی زیر را در نظر بگیرید :

سه ترفند بالا را اجرا کنید و ببینید تصاویر معمولی تان چطور به همین سادگی معجزه گر می شوند . شاید بتوان عکاسی تغییر دید عکاس نامید ! کافیست نوع نگاهتان را تغییر دهید تا دوربینتان هم به دنبال شما بیاید .

باز هم یادتان باشد که صبور باشید ، بعد از ثبت یک تصویر نچندان راضی کننده ، نفس عمیق بکشید و تمام زوایا و ایده های عجیبتان را جامه عمل بپوشانید

اهمیت پس پردازش (ویرایش)

اگر جزو افرادی هستید که معتقدید عکس نباید دستکاری شود ، لازم است عقایدتان کمی خانه تکانی شود . استفاده از ویرایشگر و ادیتور هایی نظیر فتوشاپ برای کوبیدن و ساختن تصویر شما نیست بلکه برای حذف ایرادات جزیی و اضافه نمودن برخی افکت های ساده برای رخ نمایی بیشتر عکس هاست .
قرار نیست زحمت خلق یک اثر هنری از گردن دوربین برداشته شود و تمام و کمال به برنامه فتوشاپ واگذار گردد . بار اصلی در عکاسی بر گردن عکاس و سپس دوربین است . فتوشاپ آخرین اولویت است که در استفاده از آن هیچ اصراری نیست .چه بخواهید چه نخواهید ، همه دوربین ها عکس ادیت شده را به شما نمایش می دهند (هرچند فایل ذخیره شده با فرمت راو است) . به زبان ساده تصویر ثبت شده به صورت فایلی RAW به ثبت می‌رسد، اما چیزی که بر روی نمایشگر دوربین یا گوشی هوشمندمیبینید ، نتیجه تفسیر آن فایل RAW محسوب می‌شود. حال که دوربین چنین کاری را انجام می‌دهد، بهتر نیست شما به شیوه‌ای هوشمندانه تر و ماهرانه تر ، به ویرایش عکس بپردازید؟ البته شالوده ی عکاسی حرفه ای هرگز تغییرات در سطح وسیع را قبول نمیکنند ! کمی اصلاح و غلط گیری کفایت می کند

تصور کنید ایراد عکس شما با کمی دستکاری کنتراست و بالانس سفیدی یه عکس جنجالی شود ، آیا این کار را انجام نمی دهید و ترجیح می دهید دوباره همان مراحل عکاسی را تکرار کنید ؟

چه بخواهید چه نخواهید ، هویت عکاس با اعمال ویرایشی عجین شده است و بدون مهارت در این زمینه ، لایق کسوت عکاس حرفه ای نیست .

عکاسی مستمر

تکرار و تمرین پی در پی راز پیشرفت شماست و هیچ میانبری برای دور زدن این قاعده وجود ندارد .
شاید ساعت ها کلاس تئوری را گذرانده باشید ، کتاب و مقالات به روز این علم را مطالعه کرده باشید ، فیلم های آموزشی متعددی دیده باشید ، با اساتید بسیاری به بحث پرداخته باشید اما تا زمانی که دوربین بر دست نگیرید و اطلاعات خود را با قابلیت های دوربین به چالش نکشید هیچ فایده ای ندارد .

هیچ اهمیتی ندارد اگر اولین تصاویرتان چنگی به دل نمی زند ، پس از اینکه دوربین را بر دست گرفتید تمام دانسته های تئوری و تجربی خود را پیاده کنید تا پس از هر بار فشردن شاتر ، یک شاتر ب هدف و لیاقتتان نزدیک شده باشید .

همه چیز وابسته به شماست نه دوربین :

آنچه در عکاسی حرف اول را می زند خلاقیت و دید متفاوت است ! هدف از نگارش این مقاله این نیست که بگوییم بدون دوربین حرفه ای عکاسی غیر ممکن است . گاهی افرادی را میبینیم که با کمترین تجهیزات برای عکاسان حرفه ای با دوربین و تجهیزات فرعی عجیب رجزخوانی می کنند آن هم با مقدار اندکی خلاقیت

اگر شما قواعد عکاسی را به کار بگیرید ، بی شک پس از مدتی یک عکاس قابل خواهید بود . این مسیر با دوربین حرفه ای و بی آن قابل قابل گذر است

 


بروز رسانی: 22 فروردین 1398

همایش سرا راهی به سوی موفقیت