اجازه دهید فرزندتان خودش دیپلم بگیرد نه شما!

  • اجازه دهید فرزندتان خودش دیپلم بگیرد نه شما!

هرچند والدین لازم است در سال های اول دبستان نظارت کافی داشته باشند اما برنامه ریزی و مسئولیت پذیری را می بایست به کودک آموزش دهند.
یکی از دغدغه های فکری والدین انجام تکالیف مدرسه فرزندان در آخر سال است که بیشتر آنها با آن درگیر بوده و می خواهند فرزندان متکی به خود داشته باشند 
اتخاذ بعضی روش ها گاهی نتیجه عکس می دهد و مشکل را بیشتر می کند ولی با در نظرگرفتن روش مناسب و مشارکت صحیح  والدین می توانیم به هدف فوق برسیم.

مدت زمان لازم برای انجام تکالیف :
اساسی ترین موضوعی که باید در نظر داشت مدت زمانی است که برای هر درس می بایست اختصاص یابد که این مدت برحسب  نوع درس و سن و شرایط دانش آموز تفاوت می کند.


دانش آموزان مقطع ابتدائی و آمادگی تحمل انجام تکالیف را به مدت زیاد ندارند ، پس باید توانائی دانش آموز را نیز در نظر بگیرید و با سختگیری و توقع بی جا، موجبات دلزدگی کودک را فراهم نکنید.

 

مسئولیت پذیری :
اگر می خواهید در کنار فرزند خود یکبار دیگر همه سال های مدرسه را تجربه کنید و یک دیپلم دیگر بگیریداو را به خودتان وابسته کنید  البته نتیجه آن خواهد شد که فرزند شما ممکن است اصلا دیپلم نگیرد برخی از والدین خود را مسئول تکالیف فرزندان میدانند  و در کنار او برای انجام تکالیف جا خوش می کنند. ساعت شروع و خاتمه انجام تکالیف را تعیین می کنند و...، بطوریکه اگر یک روز در کنارش نباشند فرزندکاملا انجام تکالیف را فراموش می کند.

هرچند والدین لازم است در سالهای اول نظارت کافی داشته باشند اما برنامه ریزی ومسئولیت پذیری را می بایست به کودک آموزش دهند.

 پس والدین با نظرات مفیدی که بر انجام تکالیف دارند کم کم کودک را مسئولیت پذیر بار می آورند و به این ترتیب در صورت عدم حضور والدین نیز احساس مسئولیت برای انجام تکالیف وجود دارد و نتیجه آن خواهد شد که در سالهای بعدی نیز کودکی خود جوش و خودکار خواهد بود و با افت تحصیلی مواجه نمی شود.

ارتباط والدین با اولیاء مدرسه 
در دوران ابتدائی ارتباط والدین و معلم مدرسه می بایست بیشتر از مقاطع بالاتر باشد.
چرا که در اول یادگیری هستند و آشنائی با روش معلم در یاری فرزند می تواند بسیار موثر باشد. هدف معلم را بشناسید و مشکلات و ضعفهای فرزند خود را نیز شناسائی نماید.

 نحوه هماهنگی والدین در دروس
وقتی فرزند شما در انجام تکالیف کمک خواست پاسخ سوالات را به راحتی در اختیارش قرار ندهید بلکه او را راهنمائی کنید تا خودش بتواند به جواب برسد به این ترتیب او را فعال کنید تا از توانائی های خود استفاده نماید و اعتماد به نفسش نیز افزایش یابد و همچنین مطالب ، بیشتر در خاطرش باقی می ماند.

 برنامه ریزی
برای رسیدن به هدف در همه کارها نیاز به برنامه ریزی وجود دارد. یک برنامه منظم برای انجام تکالیف او را از بلاتکلیفی خلاص می کند پس برنامه را توسط خودش بنویسید و در جائی مناسب که بیشتر به نظر می رسد، نصب کنید.

هدایت تشویقی :

 یکی از عوامل کمک کننده به موفقیت کودک درزمینه های مختلفتشویق است .چنانچه در مقابل انجام به موقع و درست برنامه ریزی ،در حد قابل قبول مورد تشویق قرار گیرد( دادن ستاره ، برچسب و پس از اینکه به حد نصاب رسید، دادن جایزه در حد معقول – نه افراط ونه تفریط )موجب دلگرمی در انجام وظیفه می گردد.

 بررسی عملکرد
پس از مدتی نه چندان زیاد با حضور فرزند عملکردش را بررسی  و نقاط ضعف و قوت را در کمال مهربانی یاد آور شوید از تخریب شخصیت ، تاکید برکم کاریها و ناتوانی هایش جدا خودداری کنید . صبور باشید و سعی کنید تغییرات را در او کم کم به وجود آورید.حتما تغییر روش ، مدت زمان می خواهد.

برنامه ریزی والدین 

در طول مدت تحصیل فرزندان ،خود را با آنها وفق دهید  و برای گردش ، تفریح و دید و بازدید هر زمانی را اختصاص ندهید. سعی کنید این گونه برنامه ریزی ها مقارن با زمان انجام تکالیف فرزندان نباشد.

 

و مهم از همه: کودکی و نوجوانی، شادترین دوران زندگی هر انسان است که دیگر تکرار نمی شود؛ هر کاری که می کنید، ملاک تان این باشد که شادی کودکی و نوجوانی را تباه نکنید. این سخن، به معنای ولنگاری تربیتی نیست؛ اتفاقاً تأکید بر تربیت اصولی کودکان و نوجوانان است زیرا تربیتی که شادی را از دوران کودکی و نوجوانی بزداید، اساساً تربیت نیست، بلکه نابودی امروز و فردای آنهاست.

هیچ کس حق ندارد شادی را از ساحت کودکی و نوجوانی بزداید، حتی پدر و مادرها و معلمان ، حتی پدر و مادرها و معلمان، حتی پدر و مادرها و معلمان.


بروز رسانی: 23 آبان 1396

همایش سرا راهی به سوی موفقیت